آموزش مهارت های زندگی بـه دانش آموزان، ضرورت فوری

آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، ضرورت فوری

مقدمه :

مهارت هایی که برای زندگی در جامعه امروز نیاز است، با ۱۰ سال پیش متفاوت است. نظام آموزشی فعلی دانش آموزان را فقط به سراغ متون تعریف شده آموزشی می برد تا بخوانند و امتحان بدهند، اما هیچ تجربه ای از فعالیت های عملی خارج از چارچوب متون مدرسه را آموزش نمی دهد و دانش آموزان در محیط هایی همچون ورزشگاه، پارك، مسجد و هر مكان جمعی دیگر، نمی توانند بر رفتار و هیجانات خود كنترل داشته و رفتار معقولی از خود نشان دهند. مگر می‌شود در اجتماع زندگی کرد و با هیچکس ارتباط نداشت؟ مگر می‌توان در جامعه رفت و آمد کرد و کارگروهی را نادیده گرفت؟! خانواده و متولیان مدرسه وظیفه دارند مهارت های زندگی را به دانش آموزان آموزش دهند تا در مقابله با چالش های زندگی موفق شوند. خانواده باید مکانی باشد که ضمن ارضای نیازهای مختلف روانی از جمله محبت، امنیت، عرصه مناسبی برای اظهار و ابراز عواطف، نیازها، علایق و استعدادهای دانش آموز را شناسایی و با رشد و پرورش صحیح، او را در مقابل ناملایمات و مشکلات واکسینه کنند و مدرسه هم محل تجلی رفتارهای فردی و اجتماعی دانش آموزان و هم زمینه بسیاری از رفتارهای آینده را پی ریزی نماید.

این مهارت ها لازم است در سه سطح اولیاء ، دانش آموزان، معلمان و مربیان آموزش داده شود. رشد روزافزون ارتباطات و تغییر سبك زندگی، آموزش مهارت های زندگی و رفتاری به دانش آموزان را ضروری ساخته است. همسو کردن آموزش مهارت های زندگی در خانه و مدرسه، جزء ضروریات است و این مهم با نشست مستمر اولیا و مربیان محقق می شود.

شاخص های ده گانه ی مهارت های زندگی  (Life Skills)که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده عبارتند از:

۱ـ خودآگاهی:

خودآگاهی، توانایی شناخت و آگاهی دانش آموز از خصوصیات ، نقاط ضعف و قوت، خواسته‌ها ، ترس و انزجار خود است. خودآگاهی این گونه تعریف شده است:” فرد بتواند نقاط ضعف و قوت ، خواسته ها، نیازها، تمایلات خود را بشناسد و تصویر واقع بینانه ای از خود داشته باشد، همچنین حقوق فردی، اجتماعی و مسئولیت های خود را بداند، این مهارت موجب می شود که فرد بتواند به سوالات مهم ذیل جواب دهد:

۱ـ۱ـ آیا نیازها و خواسته های معقول خود و

چگونگی رسیدن به آنها را فراگرفته است؟

۱ـ۲ـ آیا تصویر واقع بینانه ای از زندگی خود

دارد؟

۱ـ۳ـ آیا حقوق فردی و اجتماعی خود را می داند؟

۱ـ۴ـ آیا مسئولیت پذیر هست؟

۱ـ۵ـ آیا می تواند به سوال من کیستم به درستی پاسخ دهد؟

۲ـ مهارت همدلی با دیگران:

همدلی یعنی اینکه دانش آموز بتواند زندگی دیگران را ، حتی زمانی که در آن شرایط قرار ندارد، درک کند. همدلی روابط اجتماعی را بهبود می بخشد و به ایجاد رفتارهای حمایت کننده و پذیرنده ، نسبت به انسان‌های دیگر منجر می‌شود.

۳ـ مهارت تصمیم گیری:

دانش آموز باید بتواند فعالانه در مورد اعمال و رفتارش تصمیم گیری کند، جوانب مختلف انتخاب های خود را بررسی و پیامد هر انتخاب را ارزیابی کند.




برای مطالعه متن کامل مقاله، فایل پی دی اف را دانلود فرمایید.

بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: