بازاریابی خود

بازاریابی خود، یعنی مجموع فعالیت هایی که شما برای ارتقای مهارتها، توانائی ها و ارزشهای خود و ارائه ی آن به کارفرما و مشتریان خود، با هدف انتفاع دوجانبه به کار می گیرید. بازاریابی خود، حوزه ی بسیار وسیعی از ویژگی های نامرئی همچون عقیده، هنر، زیبایی و …. را در بر می گیرد. بازاریابی خود می گوید: ما در زندگی روزمره مان به صورت مستمر، درحال ایجاد رابطه برای معامله ایم، خرید آنچه نیاز داریم و فروش آنچه که ما داریم و دیگران بدان نیازمندند. بازاریابی خود، نیازمند تخصص در دو حوزه ی کاملا متفاوت است:

۱ـ  برند سازی شخصیت.                      2ـ هنر ارائه خود.

برند سازی شخصیت

اگر یکی از آشنایانتان بخواهد شما را برای یک ناآشنا معرفی کند، دوست دارید از کدامیک از خصوصیات شما حرف بزند؟ دوست دارید بگوید فلانی کاسب با وجدانی هست، یک کارآفرین است، آدم با هوش یا آدم با پشتکاری هست و… ؟ ملاحظه می کنید که برای همین چند جمله ای که قرار است در غیابتان، بر زبان فردی دیگر، جاری شود، باید سال ها تمرین و ممارست کنید و خود را درست مثل یک سازمان مدیریت کنید.

گامهای اساسی  در مسیر برندسازی شخصیت:

  • جزء به جزء تصویری را که دوست دارید از شما در ذهن دیگران نقش ببندد، یادداشت کنید.
  • این اجزاء را در اندیشه و فعالیت های روزمره خود تقویت کنید.
  • یک منشور شخصی برای خودتان بسازید، منشوری که در آن به سوالاتی نظیر اینکه چه کسی هستید، به چه چیزی افتخار می کنید، چرا متفاوت هستید و در چه کارهایی خوب عمل می کنید، پاسخ بدهید.
  • ویژگی های کلیدی که مشتریان یا مخاطبانتان در مورد شما گفته اند و مقبول شماست را فهرست کنید و هر از چند گاهی به آنها رجوع کنید.

هنر ارائه خود

آیا شما به دنبال قانع کردن مخاطبان و تغییر داده های ثبت شده در مغز آنها هستید و یا انتظار باورکردن حرف هایی که می زنید و یا پذیرش شما به عنوان یک انتخاب از بین دهها گزینه ی انتخابی دیگر و …. به هر حال شما

با انسانهایی رو به رو هستید که دارای احساسات، ارزشها، دیدگاهها و سوابق کاری و فرهنگ مربوط به خود هستند. اگر بتوانید احساس اعتماد، تفاهم و احترام را در طول مدت مذاکره ایجاد کنید، تفاهمی مطلوبتر و روان تر به دست خواهید آورد. تاثیر اولیه ای که شما در اولین ملاقات، در ذهن مخاطبان به جای می گذارید، در شکل گیری ذهنیت آنها نقش بسیار مهمی دارد. لذا نیازهای مخاطبانتان را بشناسید و بر اساس اطلاعاتی را که نسبت به مخاطبان خود کسب کرده اید، رفتار و نحوه ارتباط دو جانبه ی میان خودتان را پایه ریزی کنید. به هر اندازه که میزان این شناخت بیشتر باشد، نوع ارتباط میان شما نیز هدفمندتر، نتیجه گراتر و موثرتر خواهد بود. هنگام صحبت کردن، رسا و با اعتماد به نفس حرف بزنید. با اطمینان قلبی با دیگران دست بدهید. فراموش نکنید لباستان همواره بیانگر شخصیت شماست.

فروشندگی و بازاریابی یکی از کسب و کارهای رو به رشد امروز بوده و زمینه ی شغلی مناسبی برای افرادی است که قصد انتقال مهارتهایشان را دارند. افراد شاغل در حوزه فروش باید دارای قابلیت حل مساله ، توانایی گوش فرا دادن ، تحلیل اطلاعات ، منعطف و در عین حال سخت کوش باشند.

مذاکره مطلوب در فرایند بازاریابی، بر اساس فرایند برد ـ برد بین طرفین انجام می شود. بازاریابی فعالیتی نیست که به فروش ختم شود بلکه، یک فعالیت جاری در تسهیم ارزش ها با دیگران است. تمامی تکنیک های نفوذپذیری، متقاعد سازی، تاثیر گذاری و جذابیت، بخش هایی از هنر ارائه ی خود هستند که لازمه ی نتیجه بخشی آنها، نفوذ در پارادایم های فکری مخاطبان و تغییر داده های ذهنی آنهاست.

تدوین : مجتبی یعقوبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: