تبلیغات ویروسی

در سالهای اخیر تبلیغات ویروسی( Viral Advertising ) به عنوان یکی از روشهای کارا و اثربخش، که سبب ایجاد آگاهی، علاقه، آزمایش و خرید محصول می شود، پدیدار شده است. تبلیغات ویروسی نوعی ارتباط مصرف کننده ـ مصرف کننده است. اگر پیام تبلیغاتی توسط یک دوست یا یکی از اعضای شبکه اجتماعی توصیه شود، به احتمال زیاد مورد استقبال قرار می‏گیرد.

تبلیغات ویروسی عبارت است از انتقال داوطلبانه پیام تحریک آمیز یک برند از فردی به فرد دیگر، به منظور تحت تأثیر قرار دادن یا متقاعد کردن بیننده پیام، جهت انتقال آن به دیگران از طریق اینترنت.

در تبلیغ ویروسی، بازاریابان با استفاده از یک پیام جذاب و اثرگذار مصرف کنندگان را جهت براه انداختن تبلیغ دهان به دهان تحریک می‏کنند. تبلیغ ویروسی باید ولوله ایجاد کند نه اینکه فقط پیام را پخش کند و چالش تبلیغات ویروسی داشتن یک ایده یا موضوعی است که بتواند ولوله یا تبلیغ دهان به دهان ایجاد کند. اینترنت به بازاریابان اجازه می دهد اطلاعات نامحدودی را برای مشتریان به شکلی که برای پردازش و درک آسان باشد فراهم کنند. بیشتر از ۵۷% کاربران اینترنت در ایران هر روز از ایمیل استفاده می کنند و این آمار چراغ سبز ورود صاحبان کسب و کار به تبلیغات اینترنتی از طریق فضای وب است.

مزایای تبلیغ ویروسی :

۱ـ از طریق اینترنت و بوسیله ایمیل انجام می شود، ولی سایت های شبکه اجتماعی و بلاگها هم از طریق انتشار تبلیغ دهان به دهان، در موفقیت آن دخیل هستند.

۲ـ اعتبار و قابل اطمینان بودن منبع پیام می باشد، چون منبع پیام بصورت داوطلبانه و بدون دریافت وجه یا محرک مادی اینکار را انجام می‏دهد.

۳ـ دسترسی ارزان به اینترنت

۴ـ دسترسی جهانی و شبانه روزی به اینترنت.

۵ ـ ارسال و بروز رسانی آسان محتوای تبلیغی،

۶ـ قابلیت بالای اندازه گیری و ردیابی تبلیغات.

۷ـ هزینه پخش ندارد.

۸ـ ارسال اطلاعات نامحدود برای مشتریان

علت ویروسی نامیدن این نوع تبلیغ اینست که وقتی چنین پیامی در ابتدا برای گروه اولیه ارسال می شود، به علت جذابیتش افراد را وادار می کند پیام دریافتی را برای سایر دوستان، همکاران یا اطرافیان خود ارسال کنند. تبلیغ ویروسی باید چیزی داشته باشد که در تبلیغات تلویزیونی یافت نمی‏‏شود. پیام هایی که عکس العمل احساسی قوی ایجاد می کنند به احتمال زیاد منتشر می شوند، به عنوان مثال احساس شادی برای برندهای مضحک مناسب تر است و ناراحتی، خشم و ترس برای بازاریابی اجتماعی بهترین می باشد.

خلاقانه بودن تبلیغ نیز نقش مهمی در محبوبیت تبلیغ و انتشار آن ایفا می کند. پیام تبلیغاتی که محتوای تعجب برانگیز و منحصربفرد دارد پتانسیل تبدیل شدن به پیام ویروسی را دارد. بازاریابی ویروسی عموماً به عنوان ابزاری عالی برای هدفگیری گوشه بازار در نظر گرفته می شود اما می تواند برای رسیدن به توده بازار نیز مورد استفاده قرارگیرد. هدف گیری صاحب نظران  و افرادی که شبکه ارتباطی قوی دارند، سبب انتشار سریع  تبلیغ می‏شود. شرکت ها پیام تبلیغاتی خود را برای کسانی ارسال کنند که به شرکت یا محصولات آن قبلاً علاقه نشان داده اند، چون این افراد آمادگی بیشتری برای دریافت تبلیغ و تبادل اطلاعات برند با دیگران دارند.

افرادی که در زندگی روزمره خود وقایع احساسی را تجربه می کنند سعی می‏کنند با دیگران ارتباط برقرار کنند تا بخش هایی از تجربیات شخصی خود را با دیگران درمیان بگذارند. فقط حدود ۱۰% از تجربیات احساسی افراد بصورت راز باقی می ماند و هیچگاه با دیگران به اشتراک گذاشته نمی شود. . هرچه شدت احساسات رویداد، بیشتر باشد زودتر و با افراد بیشتر درمیان گذاشته می‏شود. فرآیند تسهیم احساسات پس از اولین تسهیم متوقف نمی شود، بلکه افرادی که رویداد احساسی با آنها تسهیم شده است، تسهیم اجتماعی ثانویه را راه اندازی می کنند و یک شبکه کامل ایجاد می شود. استفاده از عناصر تصویری در تبلیغات، بجای کلام گفتاری و نوشتاری می تواند موانع ارتباطی در تبلیغات بین المللی را به حداقل برساند.

درتبلیغ ویروسی تنها هزینه ای که معمولاً برندها باید متقبل شوند، هزینه تهیه یک پیام تبلیغاتی دارای محتوای احساسی قوی و برنامه ریزی دقیق برای هدف گیری گروه اولیه است. با توجه به اینکه تبلیغ ویروسی هزینه پخش به همراه ندارد، می توان تبلیغات طولانی تر چند دقیقه ای تهیه کرد تا راحت تر بتوان بیننده را متقاعد کرد.

منبع : مقاله تبلیغات ویروسی / مهرداد مدهوشی، میثم شیرخدایی، سعید رضایی، ایوب رمضانی

اقتباس و تدوین :   مجتبی یعقوبی 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: