تبلیغ محصول

تبلیغ یک منبع کسب درآمد، اطلاعات و صرفه جویی در وقت برای مصرف کننده و راهی برای رسیدن به هدف نهایی پیام دهنده می باشد. تبلیغات، صنعت و حرفه ای است که باعث رشد تولید ملی و توسعه اقتصادی می گردد. تبلیغات یک صنعت عظیم است که از علوم متفاوتی بهره می گیرد. پاره ای از آنها عبارتند از: روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریّت سازمانی، اقتصاد، مدیریّت صنعتی و علوم مرتبط با تولید، بسته  بندی،گرافیک، طرّاحی، نقاشی، حسابداری و … که هر کدام در محل عملیّاتی خود بسیار مهم و اثرگذار می باشد. اولین گام در تهیه یک برنامه تبلیغاتی خوب، مشخص کردن اهداف تبلیغات است. بدون در نظر گرفتن اهداف تبلیغ، نمی توان اثربخشی آن را ارزیابی کرد. تنظیم اهداف تبلیغات، نیازمند دانش بازاریابی است.

روش های تبلیغ متعدد و متفاوت است از جمله :

۱ـ کارت ویزیت، وسیله ایست برای معرفی و راههای تماس با شما. کارت ویزیت به طور غیر مستقیم بخشی از کار بازاریابی و تبلیغات شما را برعهده دارد. طراحی کارت ویزیت خود را به یک متخصص گرافیک بسپارید و آن را جدی بگیرید.

۲ـ اشانتیون، هنگام فروش، کالایی رایگان به مشتری داده می شود

۳ـ تبلیغ از طریق مشتری های وفادار

۴ـ تبلیغ از طریق برگزاری مسابقه و اهداء جایزه

۵ـ تست محصول به صورت رایگان

۶ـ بازاریابی مخفی

استخدام افرادی که در بین مردم از محصول تعریف و مردم رو تشویق به خرید یا استفاده از آن محصول کنن.

۷ـ ساخت کلیپ یا عکس ویروسی

کلیپ یا عکس ویروسی به کلیپ یا عکسی میگن که قدرت پخش شدن داشته باشه مثل عکس یا کلیپی که خنده دار باشه و اسم محصول یا شرکت شما درش درج شده باشه.

۸ـ ارائه گارانتی یا تضمین محصول

۹ـ دادن خود محصول به صورت رایگان، این مدل تبلیغ رو ایرانسل انجام داد، دادن سیم کارت فورـ جی به صورت رایگان، که درآمدش رو از شارژ سیم کارت ها در می آورد.

۱۰ـ تبلیغات حمامی

تبلیغات حمامی چیزی نیست جز نصب تبلیغات در فضاهای عمومی تعبیه شده برای استراحت مردم. ۱۱ـ تبلیغات وبلاگی یا وب سایتی

۱۲ـ تبلیغات کلید واژه ای

تبلیغات پولی به ازای هر بار کلیک کردن. یاهو نخستین شرکتی بود که در این نوع تبلیغات سرمایه‌گذاری کرد اما برنامه تبلیغات کلیدواژه‌ای گوگل پس از آغاز عرضه به محبوبیت بسیار بیشتری دست پیدا کرد. برخی از موتورهای جستجوی مشهوری که این نوع تبلیغات را ارائه می‌کنند، عبارتند از یاهو!، مرکز تبلیغاتی مایکروسافت.

۱۳ـ تبلیغات موقعیتی

تبلیغات موقعیتی یکی از انواع بسیار هدفمند و تخصصی تبلیغات در فضای بازاریابی اینترنتی است که در آن تبلیغات توسط سیستم‌های خودکار و مبتنی بر محتوای مشاهده شده توسط یک کاربر خاص انتخاب شده و برای کاربر به نمایش گذاشته می‌شود. سیستم های خودکار، متن وب سایت مورد مشاهده کاربر را از لحاظ کلیدواژه ها اسکن می کنند و تبلیغاتی را که با محتوای مورد استفاده کاربر هماهنگی داشته باشد را برای کاربر ارسال می کنند. بسیاری از موتورهای جستجو نیز از تبلیغات موقعیتی برای نمایش تبلیغات هماهنگ با محتوای مورد جستجوی کاربر بر روی صفحات نتیجه جستجوی وی استفاده می‌کنند. پس از آغاز این کار برای اولین بار توسط گوگل سایت‌ها و موتورهای جستجوی دیگری چون یاهو و مایکروسافت نیز این کار را انجام دادند.

۱۴ـ تبلیغات پیکسلی

تبلیغات پیکسلی نوع جدیدی از تبلیغات اینترنتی است که در آن هزینه تبلیغات بر اساس تعداد پیکسل‌هایی که آن تبلیغات اشغال می‌کند محاسبه می‌شود.

۱۵ـ تبلیغات پیامکی به صورت محله ای

در اکثر روش های تبلیغات سنتی (بنری یا بیلبوردی و یا) ارتباط یک طرفه است، یعنی تنها آگهی دهنده می تواند صحبت کند. ولی در روش مدرن تبلیغات با پیام کوتاه، مشتری می تواند نظرات و پیشنهادات خود را به شما اعلام کند.

۱۶ـ تبلیغات ایمیلی

در سال ۲۰۰۶ هزینه تبلیغات شرکت ها به این روش در ایالات متحده آمریکا ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

مزایای تبلیغ به روش پست الکترونیک :

ـ هزینه پایین: براساس برآوردها هزینه فرستادن نامه های الکترونیک کمتر از یک درصد هزینه فرستادن نامه های سنتی است .

ـ امکان هدفگیری دقیق مشتریان: همان طورکه قبلا گفته شد با استفاده از نامه های الکترونیک می توان پیام های تبلیغاتی را تنها برای کسانی که خواهان دریافت آن هستند فرستاد.

ـ اثربخشی بالا: طبق آمار و تحقیقات انجام شده بیش از نیمی از کاربران اینترنت در روز، نامه های الکترونیک شان را چک می کنند یا آنها را ارسال می کنند.

ـ مدیریت آسان: ارسال پیام های تبلیغاتی به پست های الکترونیکی می تواند به تفکیک جنسیت، سن، تحصیلات، محل زندگی، علاقه مندی ها و سایر اطلاعاتی که در پایگاه داده ها موجود است انجام شود.

۱۷ـ تبلیغات بر روی لباس یا فرم لباس خاص برای کارمندان

طراحی مخصوص لباس برای کارکنان سازمان یا شرکت خود با اسم محصول یا شرکت

اما آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است شناخت مشتریان بالقوه حوزه های مختلف برای استفاده بهینه از هریک از ابزارهای تبلیغاتی مدرنی است که در این مقاله به آنها اشاره کردیم. بخش های روابط عمومی سازمانها و شرکتها یکی از بخش هایی هستند که در شناسایی مشتریان و به دنبال آن بررسی نیازهای جامعه در حوزه تبلیغات نقش پررنگی ایفا می کنند.

منبع : مقاله تبلیغ محصول / مهرداد عسلیان

اقتباس و تدوین :   مجتبی یعقوبی  سایت www.tanourefekr.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: