تجارت الکترونیکی

هدف از بکارگیری تجارت الکترونیک، ارائه روشی جدید در انجام امور بازرگانی می باشد. به واسطه این روش، تاجران قادرند که محصولات و خدمات خود را به شکل تمام وقت و به تمام خریداران در سرتاسر جهان، مستقل از مرزهای جغرافیایی و ملت ها، عرضه کنند. تجارت الکترونیکی به هر نوع معامله ای گفته می شود که در آن خرید و فروش کالا یا خدمات از طریق اینترنت انجام می شود. مهم ترین هدف در تجارت، دستیابی به سود بیشتر است و نقش بانک ها و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال پول بسیار حیاتی است

تجارت الکترونیک در مدل های زیر انجام می شود :

۱ـ تجارت B2B – Business to Business ( تجارت اینترنتی بین دو بنگاه )

۲ـ تجارت B2C – Consumer to Business   ( تجارت الکترونیکی بین بنگاه و مصرف کننده ) خرده فروشی

۳ـ تجارت C2C – Consumer to Consumer  ( تجارت الکترونیک بین مصرف کننده و مصرف کننده )

۴ـ تجارت  B2A – Business to Administration  ( کلیه معاملات مالی و تجاری بین شرکتها و سازمانهای دولتی )

۵ـ تجارت C2A – Consumer to Administration ( هرگونه امورکسب و کار بین دولت و مردم )

۶ـ تجارت G2G – Government to Government

۷ ـ تجارت G2B – Government to Business

۸ـ تجارت G2E – Government to Employee

۹ـ تجارت P2P – Peer to Peer

B2B اولین روش خرید و فروش معاملات الکترونیکی است و بیشترین عایدی را دارد. بی تو بی در جایی استفاده می شود که بخواهیم خرید و فروش عمده را به کمک تجارت الکترونیکی انجام دهیم و خارج از حیطه خرده فروشان عمل نماییم.

بیشترین سهم در انجام تجارت الکترونیکی، از نوع B2C  است که به معنای خرده فروشی می باشد. این نوع تجارت، با گسترش وب به سرعت افزایش پیدا کرده و اکنون به راحتی می توان انواع و اقسام کالاها را از B2C  خریداری کرد.

بسترهای لازم برای تجارت الکترونیک :

۱ـ یک سیستم بانکی روان و دقیق

۲ـ قوانین گمرکی، مالیاتی و بانکداری الکترونیکی

۳ـ کد تجاری محصول و ایجاد امنیت اطلاعات

۴ـ تهیه و تدوین نظام مالی اطلاعات و نظام حقوقی اطلاع رسانی ( کپی رایت )

۵ـ محرمانه بودن اطلاعات شخصی

۶ـ تطبیق مقررات ملی با مقررات متحدالشکل بین المللی با همکاری دانشگاهها ، مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مختلف

۷ـ پذیرش اسناد الکترونیکی توسط قوه قضاییه

۸ـ تامین، صدور و بکارگیری کارت هوشمند

۹ـ تامین خطوط ارتباطی پر سرعت و مطمئن و ایجاد بستر مخابراتی به شکل بی سیم.

فواید تجارت الکترونیکی :                                              

۱ـ افزایش درآمد.                                                                         

۲ـ ایجاد فرصت های تجاری جدید برای صنایع و بنگاهای بازرگانی.

۳ـ افزایش فرصت های جدید شغلی.

۴ـ امکان ارائه خدمات و فروش محصول در سطح جهان.

۵ـ جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد.

۶ـ کاهش هزینه های سربار و ایجاد رقابت در سطح بین الملل.

۷ـ دسترسی سریع به اطلاعات.

۸ـ عدم حضور واسطه.

۹ـ کاهش هزینه های تبلیغات.

۱۰ـ ورود به بازارهای فرا منطقه ای در جهت بازاریابی جهانی.

با افتتاح فروشگاه اینترنتی شما قادرید با هزینه ای کم، کالا و سرویس خود را در تمامی نقاط دنیا بازاریابی و به فروش برسانید. در واقع شما مغازه ای دارید که در کل ساعات شبانه روز باز است و مشتریان شما از تمام نقاط دنیا هستند.

تدوین :   مجتبی یعقوبی 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: