درآمد ارزی حاصل از گردشگری

در اقتصاد جهانی، گردشگری یکی از منابع مهم درآمد ارزی برای کشورها محسوب می شود و کشورهای پیشرو، بخش بزرگی از برنامه ریزی و سرمایه گذاری های خود را به این موضوع اختصاص داده اند. با رشد و توسعه صنعت گردشگری، تجارت و رقابت درآن نیز گسترش یافته است. براساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، سالیانه تعداد گردشگران جهان ۳/۴ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۰ به ۶/۱ میلیارد نفر می رسد و گردشگری و مسافرت جهانی سالیانه ارزشی بالغ بر ۵/۴ تریلیون دلار دارد.

هرکشور، شهر یا منطقه ای باید پس از ایجاد زیربناهای گردشگری خود بتواند محصول، خدمات و مزایای مسافرت به منطقه خود را از طریق تبلیغات بیان و تصویر خوبی در ذهن متقاضیان گردشگری ایجاد نماید. امروزه تبلیغات در صنعت گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردار است و یکی از مهمترین ابزارهایی است که تحت تاثیر تحولات فناورانه و انقلاب اطلاعاتی قرار گرفته است و فرآیند ایجاد اطلاعات تبلیغی و تبادل آن، روز به روز گسترش بیشتری یافته است.

ابزارها تبلیغاتی، پیامی های متنوعی تولید می کنند که می تواند در جذب گردشگران، نقش اساسی ایفا نمایند. این ابزارها عبارتند از :

۱ـ تلویزیون

۲ـ تبلیغات توسط فامیل و دوستان

۳ـ رادیو

۴ـ کتاب راهنمای گردشگری

۵ـ اینترنت

۶ـ بروشور

۷ـ نمایشگاه

۸ـ وب سایت

۹ـ روزنامه

۱۰ـ مجله

۱۱ـ ماهواره

۱۲ـ وبلاگ

۱۳ـ پیام کوتاه

۱۴ـ پست الکترونیک

۱۵ـ شبکه های اجتماعی

در حال حاضر يكي از مهمترين روش های انتخاب مقصد گردشگران بين المللي، از طريق محتواي موثر تبليغاتي انجام می شود و در اين راستا رقابت چنان شديد شده است كه نوعي جنگ تبليغاتي ميان بنگاه هاي گردشگري در سطح بين المللي به وجود آورده است.

تبليغات مي تواند چهار نقش(كه اصطلاحا به AIDA معروف است) به شرح زير داشته باشد:

۱ـ توجه را جلب كردن.

۲ـ علاقه به وجود آوردن.

۳ـ ترغيب كردن.

۴ـ عملي كردن، يعني گردشگران بالقوه را به گردشگران بالفعل تبديل كند.

ابزار تبلیغاتی روزنامه بیشتر در بین مردان مورد توجه قرار می گیرد و ابزار تبلیغاتی تلویزیون با توجه به زمان فراغت بیشتر زنان در بین آنان تاثیر بیشتری می تواند داشته باشد.

يكي از الگوهاي رايج در دنيا براي تهيه برنامه هاي تبليغاتي الگوي M5 است. اين الگو تهيه برنامه تبليغاتي را تصميم گيري در پنج مورد مهم مي داند. اين پنج مورد عبارتند از:

۱ـ اهداف

۲ـ بودجه و پول مورد نياز

۳ـ پيام

۴ـ رسانه

۵ـ ارزیابي تبليغاتي

سومينM  تصميم گيري در مورد محتوای پيام است. پيامي كه براي مخاطب و جمعيت هدف انتخاب مي شود، مي بايست متناسب با سن، جنسيت، سطح تحصیلات، طبقه اجتماعي و … انتخاب شود.

عصر فرا مدرن احتیاج به مدیریت های تخصصی بهنگام دارد تا با دریافت مشاوره از متخصصین در حوزه های ارتباطات، تبلیغات، گردشگری و …  بتوان متناسب با سطح تحصیلات گردشگران، از ابزارهای تبلیغاتی موثر برای جذب و علاقه مند نمودن آنها برای بازدید از مکانهای تاریخی، تفریحی، ورزشی و…. اقدام نمود. سازندگان آگهی های تبلیغاتی می توانند با استفاده از تصویر، کلام، موسیقی و … موجب بزرگنمایی یک مجموعه تاریخی و تفریحی گردند و با استفاده از نظریه برجسته سازی، تمایل مردم را به سفر و بازدید از آن مجموعه بالا ببرند.

منبع : مقاله نقش ابزارهای تبلیغاتی در جذب گردشگران ورزشی / حسن شمس آبادی، زهراسادات میرزا زاده، حمیدرضا طاهری 

اقتباس و تدوین :   مجتبی یعقوبی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: