صادرات صنایع دستی

آیا می‌دانید صادرات صنایع‌ دستی ایران دارای رتبه ۳۱ صادرات صنایع‌ دستی در بین کشورهای دنیا است. تعداد صنایع‌ دستی که در کل جهان شناخته‌ شده است، ۴۰۰ عدد می باشد. از این تعداد تقریباً ۳۰۰ مورد از انواع صنایع دستی در ایران وجود دارد.

افزایش صادرات غیرنفتی، یکی از پایه‌های توسعه اقتصادی ایران است که در برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۶، ۲۲۴ میلیارد و ششصد میلیون دلار کالا از ایران به بازارهای جهانی صادر شده است( حدوداً سالی ۴۵ میلیارد دلار). همچنین صادرات در حوزه صنایع دستی ۳۶ درصد افزایش یافته و به مرز ۲۵۰‌ میلیون دلار نزدیک شده‌ است.

بازارهای هدف صادرات صنایع دستی ایران، کشورهای چین، اندونزی، ژاپن، تایلند، ویتنام، کره جنوبی، سنگاپور و هنگ کنگ در بخش آسیا و لبنان، قطر، عراق، عربستان سعودی، مراکش، مصر، تونس، آفریقای جنوبی، الجزایر و نیجریه در حوزه آفریقا و کشورهای عربی، ایتالیا، سوئد، فرانسه، اتریش، آلمان، اسپانیا، هلند، نروژ، چک و پرتقال در حوزه اروپا و همچنین آمریکا، ونزوئلا، برزیل، مکزیک و استرالیا در حوزه کشورهای آمریکایی و اقیانوسیه می باشند

هر یک از محصولات صنایع دستی ایران، در برخی از کشورها بازار مناسبی دارد. برای نمونه زیورآلات سنتی ایران در کشورهای عراق، لبنان، امارات متحده عربی و کانادا بازار خوبی دارد، اما محصولات دیگری چون پاپیه ماشه، تذهیب و نگارگری مورد توجه کشورهای آذربایجان، قزاقستان و کویت می باشد.

هدف سازمان‌ میراث فرهنگی ایجاد یک‌ میلیون شغل و دستیابی به یک‌‌ میلیارد دلار صادرات صنایع ‌دستی تا پایان برنامه ششم توسعه است. استان‌هایی که بیشترین حجم صادرات صنایع‌ دستی را در خود جای ‌داده‌اند، تهران و همدان می‌باشند. شایان ذکر است صنایع‌دستی سایر استان‌ها به تهران رفته و باعث بالا رفتن میزان صادرات صنایع‌دستی این استان شده است. صنایع دستی و صنایع گردشگری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند به طوری که رشد در هر کدام از این دو به طور مستقیم موجب رشد دیگری می شود.

صنایع دستی شامل انواع نساجی سنتی، بافته های درای، پوشاک سنتی، سفال، سرامیک وکاشی سنتی، صنایع دستی چرمی، صنایع دستی فلزی، صنایع دستی چوبی و حصیری، صنایع دستی دریایی، صنایع سنگی، آبگینه و … بوده است. گروه های صنایع دستی در ایران شامل ۱۰۱ رشته و ۲۶۵ زیر مجموعه هستند که در ۱۵ گروه و ۳۶۶ رشته و زیر مجموعه تقسیم شده‌اند. از اقدامات لازم برای ترویج صادرات در این بخش می توان به برگزاری گالری، فروشگاهها و بازارچه های مختص صنایع دستی ایرانی در داخل و خارج از کشور و همینطور شناسایی و معرفی سرمایه گذاران علاقه مند به این بخش اشاره کرد.

در زمینه برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در سال ۱۳۹۶، رشد ۴۰ درصدی را شاهد بودیم. نمایشگاه‌ها، بارزترین ویترین صنایع دستی در خارج از کشور هستند. رونق در بخش صنایع‌دستی به معنای زنده نگه‌ داشتن مهارت‌های بومی کشور است.

۲۹ مهرماه، روز ملی صادرات

مدیرکل صادرات صنایع دستی  با اشاره به ۲۹ مهرماه به‌ عنوان روز ملی صادرات گفت، جلسات خوبی با گمرک برگزار کرده‌ایم تا اسامی صادرکنندگان مطرح صنایع دستی که از سطح پایه صادراتی خوبی برخوردارند و کالاهای نفیسی تولید می‌کنند، در سایت گمرک به‌عنوان صادرکنندگان ویژه ثبت شود.

شرکت در نمایشگاه صنایع دستی میلان 

بیست و دومین نمایشگاه صنایع دستی میلان ایتالیا از ۱۱ تا ۱۹ آذر ماه ۱۳۹۶به مدت ۹ روز با مشارکت ۲۹۰۰ شرکت خارجی از۱۲۰  کشور دنیا در فضای نمایشگاهی بالغ بر ۱۵۰ هزار متر مربع برگزار شد که صنایع دستی ایران مهمان ویژه آن بود. میلان دومین شهر پرجمعیت ایتالیا و سومین اقتصاد قدرتمند اتحادیه اروپاست و همه ساله بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی دنیا را برگزار می کند.

افتتاح بازارچه اودلاجان

بازارچه صنایع دستی در منطقه اودلاجان تهران افتتاح شد. این نخستین بازارچه صنایع دستی پایتخت است که به جذب گردشگر نیزکمک می کند.

کمپین صادرات خرده‌ فروشی محصولات صنایع‌دستی

محمودیان مدیرکل صادرات صنایع دستی گفت: « کمپین صادرات خرده‌ فروشی محصولات صنایع‌دستی را با شعار « آنلاین شوید، جهانی بفروشید » آغاز و این طرح در ۳۰ استان کشور ادامه پیدا کرد.

بهمن نامور‌مطلق معاون صنایع‌دستی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت:    ما با تکیه بر تجربه‌های جهانی در استفاده از دنیای مجازی، وارد عرضه فروش صنایع دستی در بازار جهانی شدیم و هدفمان رونق صنایع‌دستی و افزایش سهم فروش و صادرات محصولات در این حوزه است. گردش مالی روزانه ۲۵‌ میلیارد دلار در دنیای مجازی، معادل شش ماه فروش نفت است، بنابراین لازم است تا نیازهای مشتریان را در سراسر دنیا بشناسیم و با حفظ اصالت‌ و زیبایی‌ هنر ایرانی، بتوانیم محصولات خود را تولید و آن‌ها را به فروش برسانیم.

دومین جشنواره صنایع دستی فجر

دومین جشنواره صنایع دستی فجر با شرکت ۴۰۰  اثر از ۲۰۰ استاد و ۳۱ استان کشور از یکم تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۹۶در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. بهمن نامور مطلق گفت: ما در زمینه استفاده از شرکت های بزرگ تجاری در جشنواره های خارجی صنایع دستی تجربه خوبی داشته ایم.

چونک، فروشگاه اینترنتی صنایع دستی

چونک، فروشگاه اینترنتی صنایع دستی است که امکان دسترسی آسان شما را به دست‌ساز‌های هنری و خلاقانه ایرانی با شناسنامه مشخص، تصاویر و ویدیوهای باکیفیت، گارانتی اصالت، تضمین مناسب‌ترین قیمت و ارسال رایگان فراهم می‌سازد. درچونک تنوع وسیعی از کالاهای متفاوت مثل کیف و کفش چرم، پوشاک، مس، آبگینه و شیشه، سفال و سرامیک، چوب، زیورآلات و فرش و هم‌چنین محصولاتی برگرفته از هنر سنتی ایران همچون میناکاری، خاتم‌کاری، قلم‌زنی، فیروزه کوبی برای کادو و هدیه تولد، روز پدر، روز مادر، سالگرد ازدواج، جهیزیه عروس،‌ مناسبت‌های مهم و هدایای سازمانی و تحقق دکوراسیون و چیدمان ایرانی فراهم شده است تا خرید آنلاین و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

منبع : اینترنت

تدوین :   مجتبی یعقوبی                   سایت تنور فکر  www.tanourefekr.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: