طوفان فکری

طوفان فکری

مـقد مـــه :

اصطلاح طوفان فکری، اولین بار در سال ۱۹۵۸ توسط الکس اسبورن Alex Osborn  آمریکایی در کتابی تحت عنوان ” تخیل عملی” Applied Imagination  منتشر شد. اسبورن ادعا کرد که برای حل یک مسئله، دریافت مجموع نظرات اشخاص مختلف موثرتر از یک نفر است. تکنیک بارش فکری (brainstorming) يك تكنيك ساده و موثر جمعی است كه براساس آن گروهي مي كوشند تا در یک بازه زمانی کوتاه و با ارائه فی البداهه و شفاهی انبوهی ايده در حداقل زمان، راه حل هاي بالقوه يك مسئله و فرصت هاي مناسب را شناسائي نمايند. (خلق حداکثر ایده‌ در حداقل زمان) اين روش با عناوین طوفان ذهني و بارش فكري نيز معرفی شده اند.

اصل هم افزایی موجب می شود خلاقیت گروهی موثرتر از خلاقیت فردی عمل کند. طوفان فکری یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش ظاهراً ساده و آسان بنظر می رسد، اما برای اینکه به ابزاری ارزشمند در سازمان تبدیل گردد، نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. تکنیک طوفان فكري را مي توان برای حل مسائل گوناگون به كار برد، از جمله: مسائل مربوط به بازاريابي، افزايش كيفيت محصول، تعيين خط مشي سازمان، تامين نيروي انساني، ايجاد انگيزه در كاركنان و … با این وجود در مورد مسائل گسترده و پیچیده و همچنین موقعیت هایی که نیاز به آزمایش و خطا دارند، چندان سودمند نیست.

قوانین حضور در جلسه :

در جلسه تولید ایده، قوانین ذیل باید توسط همه اعضاء گروه رعایت شود و مهمترین وظیفه سرپرست، مواظبت بر رعایت این قوانین از طرف اعضاء می باشد. این قواعد منجر به بروز خلاقیت در اعضا و رفع محدودیت برای طرح ایده های بکر می شود.

۱ـ هیچ فکر و ایده‌ای نباید مورد قضاوت، ارزیابی و انتقاد قرار گیرد. تمسخر ایده ممنوع . اگر در مواجه اولیه با یک نظر، به جای انتقاد از آن، به توسعه و بهبود آن فکر کنیم، یک فضای مناسب برای تولید نظریات غیرمعمول فراهم می شود و باعث باز شدن فکر اعضا و ارائه راه حل‌ های باور نکردنی می گردد. این قاعده برای جرئت بخشیدن به شرکت کنندگان برای ارائه پیشنهاداتی است که به ذهن آنها خطور می کند. به عبارت دیگر در یک جلسه طوفان فکری تمام اعضا باید جسارت و شهامت اظهار نظر را پیدا کنند بدون آنکه ترسی از ارزیابی و بعضاً انتقاد مستقیم داشته باشند. هرچه پیشنهادات جسورانه تر باشد، نشان دهنده اجرای موفّق تر این تکنیک است.

۲ـ هر چه ایده‌ها دور از ذهن، بکر و جسورانه باشند، بهتر است. ممکن است یک نظر غیرمعمول، رویکردهای جدیدی به مسأله فراهم کند و منجر به ارائه راه ‌حل‌ های بهتری نسبت به نظرات قبلی شود. رد و بدل شدن آزاد اطلاعات و تجربیات با استقبال اعضاء رو به رو می شود. هرچند نظرات، بیهوده، تکراری و یا دور از مسئله هم باشد. همچنین اعضای گروه به ترکیب نظرات و اصلاح آنها ترغیب می شوند.

۳ـ هدف اصلي، كميت ايده ها مي باشد نه كيفيت آنها. باید از كليه ايده ها استقبال شود، حتي اگر ايده ها پيش پا افتاده و غير عملي باشند. هرچه تعداد نظراتی که تولید می‌شوند بیش ‌تر باشد، احتمال دست یافتن به یک راه‌ حل اساسی و اثربخش بیشتر می شود. البته نباید فراموش کرد، ایده یابی تنها بخشی از فرایند حل خلاق مساله است.

۴ـ تا زمانی که افراد شرکت کننده ایده ارائه می‌دهند، جلسه بارش فکر ادامه پیدا می‌کند.

برای خرید مقاله از دکمه زیر استفاده کنید.

80,000 ریال – خرید


بیشتر بخوانید:

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: