عملکرد کارکنان موفق

آیا دوست دارید از شــغــل و زنــدگی تان لذت ببرید؟

بخش عمده زندگی ما درمحل کار سپری می شود اما هیچکس نمی تواند روز کاری ما را، لذت بخش تر کند جز خودمان. احساس شادی و رضایت تا حد زیادی به عملکرد ما بستگی دارد. پس باید مرزهای معمول عملکرد را شکست و عادت های های جدیدی را ایجادکرد.

روزی از سه بنّای ساختمان پرسیدند: در حال انجام چه کاری هستید؟ اولی گفت: کار من چیدن آجر و کارم بسیار سخت و خسته کننده است. دومی گفت: من کاری با ارزش و دیواری مستحکم می سازم. سومی گفت: من یکی از مهمترین بناهای شهر را می سازم. هر سه نفر دقیقاً یک کار را انجام می دادند اما بنّای سوم دیدگاه و چشم انداز با ارزشی داشت. یک استراتژی غیر معمول اما بسیار اثربخش، گفتگوی درونی با خودمان است. من تغذیه سالمی دارم، من حسابدار برتر سازمان هستم. من نویسنده یک کتاب پرفروش هستم. من یک کارآفرین هستم و … آثار این گفتگوی مثبت درونی، خارق العاده است.

اولـــیــن قـــــدم

افزایش عملکرد، «« تصمیم آگاهانه برای اقدام »» است. انجام بسیاری از کارهای روزانه، مانند دوی سرعت هستند و باید در مدت کوتاهی عملکرد بسیار بالایی داشته باشید. ۹۰ دقیقه پیوسته کار کنید و سپس استراحت کنید. همیشه زمان انجام کارها را برآورد کنید، سپس تصمیم بگیرید این زمان را به نصف کاهش دهید. خود را با ساعت ها کار ممتد با عملکرد پایین، فریب ندهید. مهارت یافتن در استفاده بهتر از زمان، تمرینی همیشگی است و همواره باید به فکر راه هایی برای طراحی مجدد فرآیندهای کاری خود و صرفه جویی در زمان باشید.

دومــیــن  قـــــدم

افزایش عملکرد، توانایی «« تــــمرکــز »» است. تمرکز را می توان « بودن در لحظه حال » و ادامه کار تا پایان آن تعریف کرد. تمرکز مانند یک ماهیچه است که هرچه بیشتر روی آن کار کنید، قوی تر می شود. معمولا فکر ما در گذشته یا آینده سیر می کند. تمرکز فکر، نقش خارق العاده ای بر نتایج و دستاوردهای ما دارد. رویاپردازی در هنگام انجام فعالیت مهم کنونی را کنار بگذارید. میز کار شلوغ، عملکرد ذهنی شما را کاهش و تمرکز را سخت تر می کند. کارهای ناتمام باعث می شود تمرکز ما کاهش پیدا کند. فهرستی از کارهای ناتمام تهیه و آنها را اولویت بندی و برای اتمام آنها یک تاریخ مشخص کنید.

سومــیــن قــــــدم

در طول روز وقتی کارهای شدید و سخت انجام می دهیم بهتر است لحظاتی، چندین نفس عمیق بکشیم و بگذاریم اکسیژن کافی وارد ریه ها شود. اصل کلی این است که تنفس را عمیق، کند، آرام و منظم تر کنیم. اگر در مسیر رفتن به محل کار از پارکی عبور می کنید، چند دقیقه ای را صرف تنفس عمیق بکنید.

چـهارمـین قـــــدم

موفقیت های بزرگ فقط به میزان تلاش و ساعات کار ما بستگی ندارد بلکه به کیفیت استراحت ما نیز بستگی دارد. ما به سه نوع استراحت و تفریح نیاز داریم، روزانــه، هفتــگی و فصــلی. برای استراحت خود از قبل برنامه ریزی کنید. بدن ما هر ۹۰ دقیقه یکبار به استراحت و بازیابی انرژی نیاز دارد. در استراحت هفتگی می توان به شنا، کوه پیمائی، مطالعه کتاب و … پرداخت. در هر فصل یک هفته کامل را به استراحت و تفریح بپردازید. حوزه علاقه مندی های خود را افزایش دهید، عکاسی در طبیعت، بازدید از امکان جدید، بازدید از نمایشگاهها، مسافرت و ….

بازی یکی از بهترین روش ها برای استراحت است. بازی ما را از دنیای واقعی دور می کند و مهارت های مذاکره، کارگروهی، روش های حل مسئله و … را در ما تقویت می کند.

حداقل هفته ای دو بار بعداز ظهرها به فعالیت های لذت بخش بپردازید. فهرستی از کارهای لذت بخش ۵ دقیقه ای تهیه کنید که در محل کار استفاده کنید. مثلاً نقاشی، خوشنویسی، خواندن لطیفه، شنیدن آهنگ، نگهداری از یک گلدان، تلفن به یک دوست ، صرف چای با همکاران، تماشای عکس مسافرت های قبلی، صرف نهار در فضای سبز، مرتب کردن اتاق کار، جملات انگیزه بخشی را چاپ و در معرض دید خود قرار دهید و ….

پـنـجـمین قـــدم

هر چقدر که پر مشغله باشید فرصت دارید که بدون ترک صندلی، چند حرکت کششی انجام دهید و یا از جای خود بلند شوید و چند دقیقه پیاده روی کنید. از هر فرصت کوچک برای افزایش فعالیت بدنی خود استفاده کنید. عادت کنید وقتی با تلفن همراه صحبت می کنید، همیشه راه بروید.

شـشـمین قـــدم

برای داشتن عملکرد فوق العاده، باید احساسات خود را مدیریت کنیم. احساس مثبت یا منفی بر فعالیت های شیمیایی بدن تاثیر مستقیم دارد و بدن را در برابر بیماری ها قوی تر یا ضعیف تر می کند. احساسات منفی اغلب به شرایط بستگی ندارد، بلکه به تفسیر ما از اتفاقات مربوط می شود.

اسنودان می گوید: نمی توانیم مانع بروز اتفاقات و احساسات منفی شویم، ولی می توانیم یاد بگیریم که بلافاصله جلوی احساسات منفی را بگیریم و در کمترین زمان ممکن و به صورت ارادی، فعالیت هایی انجام دهیم تا از شرایط بد احساسی خارج شویم. احساس منفی مانند آتش سوزی در یک بوته زار است

 که با جرقه کوچکی شروع می شود و به سرعت پخش می شود. ناپلئون هیل می گوید: بهترین درمان دلتنگی، تنهایی و نارضایتی( احساسات منفی) فعالیتی است که به طور سالم عرق تن را درآورد.

ذهن شما مانند شمشیر دو لبه است، می توانید برای شاد کردن و یا عصبانی کردن خود از آن استفاده کنید، لذا از هم اکنون تصمیم بگیرید که :

۱ـ دیگران را در هیچ موردی قضاوت نکنید.

۲ـ به موضوعاتی که شما را شاد و خوشحال می کنند، فکر کنید. یک لطیفه جالب تعریف و چند دقیقه بخندید.

۳ـ به خودتان یادآوری کنید که همه مردم مستحق زندگی با روش و منش خودشان هستند.

۴ـ نگذارید کنجکاوی یا هر عامل دیگر باعث شود شما به حرف های منفی گوش دهید.

۵ـ هرگز در مورد واقعیت ها، ناراحت و عصبانی نشوید. سن شما، شرایط جوی و …. واقعیت و غیر قابل تغییر هستند.

۶ـ بیشتر موضوعاتی که شما را ناراحت می کنند، متعلق به گذشته و تغییرناپذیر هستند.

۷ـ ۹۸ درصد افکار بدی که منتظرش هستیم هرگز اتفاق نمی افتد، یعنی ما اغلب به اتفاقاتی فکر می کنیم که واقعی نیستند. تذکرات رایج والدین مانند « مواظب باش صدمه نبینی! » کودکان را برای اندیشیدن به موضوعات و انتظار نتایج منفی تشویق می کند.

۸ـ دائماً به فرآیند فکری و عادات ذهنی خود توجه کنید. در شرایط بحرانی، بر راه حل ها تمرکز کنید. موفقیت آینده شغلی و زندگی تان به مهارت حل مسائل بستگی دارد. هر چه بیشتر بر راه حل ها تمرکز کنید، زیرک تر می شوید و به راه حل های بهتری می رسید. کسانی که در حل مسئله بهترین هستند، بیشترین درآمد را دارند و سریعتر از دیگران ارتقاء می یابند.

با نوشتن تمام جزئیات یک مسئله، به ایده ها و راه حل های بهتری می رسید. هرگاه با چالش یا مسئله بزرگی مواجه شدید، آن را در قالب سوال در بالای یک برگه سفید بنویسید و خود را ملزم به نوشتن ۲۰ راه حل کنید. این تمرین ساده زندگی شما را متحول می کند. فقط یکبار امتحان کنید تا شگفت زده شوید.

هـفـتـمـیــن قـــــدم

یکی از رازهای مهم افزایش عملکرد این است که عادت های زندگی مان را تغییر دهیم. ما بیش از ۴۰ درصد کارهای روزانه را از روی عادت و بدون هیچگونه تصمیم گیری انجام می دهیم. افراد موفق تمام فعالیت های مهم زندگی را به عادت تبدیل کرده اند. وقتی انجام یک فعالیت به عادت تبدیل شود، دیگه انجام آن فراموش نمی شود.

چگونه می توان یک فعالیت خوب و مفید را به عادت تبدیل کرد؟ کافی است جزئیات را روی کاغذ بنویسیم و آنرا به مدت ۳۰ روز تکرار کنیم. سخت ترین دوره در تغییر عادات، ۱۰ روز اول است و بدن در برابر تغییر مقاومت بیشتری می کند. معمولاً به طور همزمان نمی توان دو یا چند عادت را تغییر داد. بهتر است هر ماه بر تغییر یک عادت خاص تمرکز کنیم.

هـشـتـمیـن قــــدم

ایده آل گرائی یکی از بزرگترین دشمنان عملکرد عالی است. این دیدگاه باعث می شود بسیاری از کارها، هیچگاه به نتیجه نرسند. هنگام انجام کارهای مهم فقط بر یک فعالیت متمرکز و آنرا به اتمام برسانید.

منبع : کتاب افزایش عملکرد در محل کار ، تالیف ژان بقوسیان و ….

تدوین :   مجتبی یعقوبی                  

 سایت تنور فکر  www.tanourefekr.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: