غنی سازی اوقات فراغت

اوقات فراغت، زمان آسودگى از فعالیت های رسمى و پرداختن به نیازهاى طبیعى و جسمانى است. در این اوقات فرد، فقط به میل خود عمل می کند. فراغت، کار بیکاری نیست، بلکه یک تجربه با ارزش زندگی است. بارزترین ویژگی اوقات فراغت، وجود انگیزش و داشتن حق انتخاب آزاد است. اوقات فراغت، كاركردهاي گوناگوني را در زندگي فرد به عهده دارند.

برنامه ریزی اوقات فراغت نمی تواند چیزی مستقل و بی ارتباط با سایر فعالیت های فرد باشد، بلکه باید دقیقاً وصل به برنامه کلان زندگی، مفید، راهگشا و زمینه ساز باشد. اوقات فراغت يك فرصت به حساب مي آيد و در صورت نداشتن برنامه مناسب براي استفاده درست، مي تواند يك تهديد واقعي برای زندگی فرد به حساب آيد. گذران اوقات فراغت، وسيله اي موثر براي پرورش قواي فكري، جسمي، مهارتی و اخلاقي افراد بوده و عاملي براي جلوگيري از آسيب ها و ناهنجاري هاي اجتماعي محسوب مي شود.

عواملي كه بر نوع انتخاب افراد از چگونگي صرف وقت در هنگام فراغت تاثير مي گذارند، بسيارند. اما مهمترين و شايد تعيين كننده ترين عامل تاثير گذار، وضعيت اقتصادي افراد است.

بطور كلي مبحث غنی سازی اوقات فراغت، يكي از اصلي ترين حوزه هاي مطالعاتي سبك زندگي و يكي از عرصه هاي انتخاب آزادانه فردي، بويژه در ميان نوجوانان و جوانان است. دوره نوجواني و جواني يكي از بحراني ترين دوران هاي زندگي فرد بوده و عدم توجه جدي به مساله پرکردن اوقات فراغت، آنان را به رفتارهاي نابهنجار و پر خطر از جمله: اعتياد، بي بند و باري، آسيب هاي روحي ـ رواني و رفتارهاي مغاير با ارزش ها و هنجارهاي اجتماعي و فرهنگي حاكم در جامعه مي كشاند. الگوي فراغتي جوانان تحت تاثيرات فرهنگ مدرن، شكل جديدي به خود گرفته و به شدت به عوامل فرهنگي، از جمله پيام هاي ارائه شده به وسيله رسانه ها و آموزه هاي تحصيلي وابسته شده است.

برنامه ريزي اوقات فراغت عمدتاً توسط والدين انجام مي شود، اما برنامه ريزي هاي سازمان هاي مختلف از جمله سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، سازمان جوانان و ورزش مي تواند امكانات مورد نياز آنها را در دسترس و به والدين در برنامه ريزي بهتر ياري رساند. وزارت آموزش و پرورش و دیگر مراکز و سازمانها (سازمان فنی و حرفه ای، مراکز فرهنگی شهرداری، مراکز بسیج مستضعفین و …….. )، با داشتن فضا، امکانات و کادر آموزش دیده خود می توانند در غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و کودکان بسیار فعال و موثر باشند. صدا و سيما نیز می تواند برنامه هاي آموزشي مناسب ، براي راهنمايي جوانان به استفاده بهينه از اوقات فراغت، تهيه و ارائه نمايد تا جوانان روستا نیز با آموزش از راه دور، توان برنامه ريزي و استفاده مناسب از اوقات فراغت خود را به دست آورند.

برخي از راهبردها و راهكارهاي خرد و كلان به منظور مديريت اثربخش اوقات فراغت نوجوانان و جوانان عبارتند از :

حــوزه های راهـبـردی:

۱ـ آموزش فعالیت های مهارتی ـ علمی، هنری و ورزشی

۲ـ کسب مهارت های اجتماعی

۳ـ آموزش مسائل بهداشتی

۴ـ دوستی با محیط زیست

نمونه فعالیت های مهارتی و علمی:

آموزش رایانه، رباتیک، الکترونیک، مکالمه زبان انگلیسی، بازی های کامپیوتری، مکانیک خودرو، استفاده از اینترنت، بازدید از نمایشگاهها، آموزش استفاده از لپ تاپ، تبلت و گوشی همراه، آشنائی با تکنولوژی بازی های رایانه ای، تهیه گزارش اختراعات و اکتشافات، بازدید از کتابخانه های عمومی، تولید انیمیشن، تاسیسات ساختمان و …

نمونه فعالیت های هنری:

خطاطی، نقاشی، معرق، ویترای، دسر، شیرینی، نقد فیلم، کتابخوانی، شرکت در کنسرت موسیقی، درست کردن کاردستی(کاغذی، مقوائی و پلاستیکی)، قصه خوانی، نوشتن رویاها و تخیلات، رفتن به سینما، گوش کردن به موسیقی، رفتن به تئاتر، مد و لباس، تکمیل پازل، کوپلن دوزی، فرش بافی، کلاس های بازیگری، کلاس های نوازندگی و موسیقی، کلاس رقص، نواختن موسیقی و …

نمونه فعالیت های اجتماعی:

آموزش روش های حل مسئله، دوست یابی، تیم سازی، بازاریابی خود، تبلیغات و…..

نمونه فعالیت های بهداشتی:

آموزش کمک های اولیه، آموزش نحوه مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر و …

نمونه فعالیت های ورزشی :

تنیس، فوتبال، تیراندازی، بدمینتون، والیبال، بدنسازی، ورزش های رزمی، آموزش شنا، بیلیارد، گلف، پیست های اسکی، اسکیت، پارکور، رالی، اسب سواری، پرورش اندام، ایروبیک ، کوهنوردی، سنگ نوردی و ….

نمونه فعالیت های دوستی با محیط زیست:

بازدید از اماکن طبیعی، بوستان ها و پارک ها، بازدید از تصفیه خانه فاضلاب، بازدید از نیروگاه و آبگرمکن انرژی خورشیدی، درخت کاری، بازدید از نحوه مدیریت زباله و پسماند شهری، بازدید از موزه حیات وحش و باغ پرندگان، شرکت در پاکسازي محیط طبیعی مثل پارک ها و کوهستانها و …

تدوین : مجتبی یعقوبی                        سایت تنور فکر  www.tanourefekr.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: