وقت طلاست

وقت با ارزش ترين منبع مالي و تمام موجودي شما براي خريد چيزهايي است كه در زندگي خواهان آن هستيد. از دهه نود به بعد، زمان در حكم پول است. هركاري كه انجام مي دهيد، درواقع داريد وقتتان را مي فروشيد، آن را ارزان نفروشيد. وقت خود را به عنوان منبع و گنجينه اي كمياب در نظر بگيريد و در مصرف كردن آن نهايت دقت را داشته باشيد.

وقت از بين رفتني است، نمي توان آن را پس انداز كرد، فقط مي توان آن را به روش هاي مختلف خرج كرد. ازكمبود وقت گله نكنيد. شما تمام وقتي را كه وجود دارد، در اختيار داريد، يعني بيست و چهار ساعت در هر شبانه روز.

اگر قادر نيستيم زمان را متوقف كنيم، حداقل مي توانيم نحوه استفاده از آن را تحت كنترل داشته باشيم.    ( كريستوفر مارلو )

اصل پارتو مي گويد كه شما مي توانيد كارها را به دو دسته تقسيم كنيد: تعداد كمي كارهاي مهم و تعداد زيادي كارهاي بي اهميت. شما مشغول انجام كداميك هستيد؟

۱ـ براي اولويت بندي كارها بايد نتايج هركدام از آنها را در دراز مدت در نظر گرفت.

۲ـ براي برنامه‌ريزي كارهايتان، ليستي از فعاليت هايي كه بايد انجام دهيد، تهيه كنيد. هركاري را قبل از اينكه انجام دهيد بنويسيد. براي هر هفته از هفته قبل و براي هر روز از روز قبل برنامه‌ريزي كنيد.كارهاي خود را مثل كالباس برش دهيد و به كارهاي كوچك تقسيم كنيد. يك تكه از كار را انتخاب و بي درنگ انجام آن را آغاز كنيد.

۳ـ هر روز وقتي را به فكر كردن در مورد برنامه‌هايتان و مرور اولويت بندي خود اختصاص دهيد تا مطمئن شويد كه آيا از هردقيقه از وقتتان به بهترين نحواستفاده مي‌كنيد يا نه؟

۴ـ براي انجام تمام كارهاي مهم خود، مهلت تعيين كنيد. اين كار به عنوان يك نظام تسريع عمل مي‌كند و موجب عملكرد عالي مي شود. هرگز وسوسه نشويد كه ابتدا كارهاي جزئي را انجام دهيد. اين كار ممكن است همه زحمات شما را به باد دهد.

۵ـ همواره در پي يافتن راه هايي باشيد كه زمان انجام كارها را كاهش دهد. هر وقت ممكن است از پول،

براي صرفه جويي در وقت استفاده كنيد. خيلي كارها را مي‌توانيد به كساني بسپاريد كه آن را سريعتر از

شما انجام مي‌دهند.

۶ـ هر قدر مهارت هاي خود را بالاتر ببريد، بهتر مي‌توانيد در مدت كمتري، كارهاي بيشتري انجام دهيد.

۷ـ در تمام فعاليت هاي خود، كار نكردن خلاق را تمرين كنيد. بدين صورت كه آگاهانه تصميم بگيريد كه انجام چه كارهايي ضرورت ندارد تا بدين ترتيب، وقت بيشتري براي انجام كارهاي كليدي و مهم داشته باشيد.

۸ـ در شروع انجام هر كار مهمي، تكنيك پيش بيني بحران را به‌كار بگيريد: ازخودتان بپرسيد، چه مشكلي ممكن است در حین انجام كار پيش بيايد؟

۹ـ كاملا مراقب سلامت جسماني خود باشيد. خستگي و بيماري از عوامل مهم اتلاف وقت هستند. استراحت كوتاه و ريلكس كردن بدن، اغلب يكي از راه‌هاي استفاده بهتر از وقت است. چون باعث مي شود كه عملكرد شما بسيار بهتر از زماني باشد كه با خستگي كار مي‌كنيد.

منبع : کتاب مدیریت زمان، تالیف برایان تریسی

تدوین :   مجتبی یعقوبی                   سایت تنور فکر  www.tanourefekr.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: