پرسنال برندینگ

پرسنــال بــرندینــگ چــیــه؟ برای توضیح این عبارت، ابتداء چند سوال را مطرح می کنم، چی چیزی باعث میشه مشتری که یکبار از شما خرید کرده، بار دوم به سراغ شما بیاد؟ چه چیزی باعث میشه که همکاران و مدیران به شما اعتماد کنند وکاری را به شما بسپارند؟ اعتـبار، اعتبـار، اعــــتــــبـــــار.

همه ما ویژگی هایی داریم که اطرافیان، ما را با آنها می شناسند. مثلا یکی خوش قول است و یکی بد قول. دیگری بد اخلاق است و دیگری خوش اخلاق، به عبارت دیگه، همه ما برچسب هایی داریم که دیگران آنها را روی ما می چسبانند. این موضوع در طول زندگی یک شخص بصورت تدریجی اتفاق می افتد. بعضی از آدمها هوشمندانه این برچسب ها را مدیریت و اعتبار کسب می کنند و بعضی افراد هم این برچسب ها را مدیریت نمی کنند و تا مدتها با یک ویژگی خاص شناخته می شوند.

یادگیری تکنیک های پرسنال برندینگ به شخص کمک می کنه که ویژگی های خودش رو به خوبی بشناسه و شیوه کار و زندگی اش را بر اساس ویژگی هایی که به آنها آگاهی و علاقه داره، قرار بده. مسئله اساسی اینجاست که، قبل از اینکه دیگران برند شما را بسازند و روی شما برچسب بزنند، شــــما بـــــاید بــرند خودتـــان را بســـازید.

پرسنال برندینگ یعنی استفاده آگاهانه از ویژگی های مناسب، برای اینکه این برچسب ها پیام مطلوب و مورد نظر شما را به مخاطب برساند. این پیام آگاهانه و مدیریت شده باعث می شود تا شما نسبت به افراد دیگر متمایز شوید و در طول زمان اعتبار کسب کنید. کسب اعتبار در نهایت به معنی افزایش درآمد و افزایش کیفیت کار و زندگی شما است. هر کدوم از ما جامعه ارتباطی داریم. جامعه ارتباطی شامل افرادی هستند که بصورت مستقیم با ما کار می کنند، به ما معرفی می شوند یا در حال حاضر ارتباط مستقیمی با ما ندارند اما می توانند جزو همکاران یا مشتری های ما باشند. پرسنال برندیگ به شخص کمک میکنه تا در جامعه ارتباطی خودش، به خوبی شناخته بشه.

در پرسنال برندینگ دیدگاه شخص نسبت به زندگی، باورها، علایق کاری و مواردی از این دست در ساخت برند شخصی به شدت تاثیر گذاره. پرسنال برندینگ سرمایه گذاری روی نقاط قوت است. شما وقتی بدانید که در چه کاری خوب هستید و از چه کاری لذت می برید و آن را بهتر از دیگران انجام می دهید، آیا باز سراغ کارهای فرسایشی خواهید رفت؟ وقتی برند خود را بسازید و روی نقاط قوت خود تمرکز کنید کارهای شما متفاوت از دیگران خواهد بود و به همین دلیل می توانید درآمد بیشتری کسب کنید، چون کاری را انجام می دهید که کیفیت بالایی داره و مثل هیچکس هم نیست. هرچقدر شما بیشتر روی نقاط قوت خود کار کنید و برند خود را بسازید، ارتباطات بیشتری خواهید داشت، آدمهای بیشتری به شما اعتماد می کنند و بهتر می توانید کارکنید. در واقع وقتی برند شما ساخته شد، دیگه این شما نیستید که به دنبال کار می روید بلکه این کاره که به دنبال شما میاد. برند شما برای شما کار خواهد کرد. پشت هر برند شرکتی و هر برند انسانی باید حقیقت وجود داشته باشه. پرسنال برندینگ به معنی ادای خوب بودن رو در آوردن نیست. برند با باور و احساس آدمها سروکار داره. شما اگر ظاهر سازی کنید، مخاطب شما بخوبی این رو می فهمه و به شما اعتماد نمی کنه. اگر یک بار تجربه کار با شما را داشته باشه و متوجه بشه که همه پیام هایی که داده اید یک حقه بیشتر نبوده، دیگه سراغ شما نمیاد. برای کالاها هم همینطوره. آدمها به هویت انسانی بیشتر اعتماد می کنند تا به یک اسم ساختگی.

به نظر من یکی از شخصیت های موفق ایرانی در این زمینه، عادل فردوسی پور هست. فردوسی پور بخوبی توانسته الگوهای پرسنال برندینگ رو اجرا کنه. ترکیب علاقه، هدف دار حرکت کردن، شور و هیجان برای ادامه دادن مسیر و بزرگ فکرکردن و افزایش توانایی های شخصی همزمان با رشد کاری توانسته ایشان رو به یک نمونه خوب تبدیل کنه.

در حال حاضر یکی از ابزارهای پرسنال برندینگ، شبکه های اجتماعی است. بخش مهمی در فرآیند ایجاد پرسنال برندینگ وجود داره با عنوان ارتباط سازی و اهمیت آن. شبکه های اجتماعی و فعالیت در آنها به شکل غیر قابل باوری باعث شناخته شدن شما در جامعه ارتباطی خواهد شد. شبکه های اجتماعی می توانند کاربرد حرفه ای داشته باشند و کانال ارتباطی بسیار قدرتمندی برای شما و برند شما باشند. اولین قانون در پرسنال برندینگ، داشتن چشم اندازکاری است و دومین قانون تمرکز روی نقاط قوت. پرسنال برندینگ فقط الگویی برای زمان کار نیست و شما باید بتوانید در لحظه لحظه زندگیتون پیام مناسب رو به جامعه ارتباطی برسانید. باید کانالهای ارتباطی با مخاطبین رو شناسایی و بصورت یکپارچه و مداوم با آنها در ارتباط باشید. در کشور ما مسائل فرهنگی هم در مسیر پرسنال برندینگ تاثیر داره و باید به فرهنگ مخاطب بسیار توجه کرد. امیدوارم شما وقتی به ایجاد کسب و کار جدیدتون فکر می کنید، از اهمیت نقش ویژگی های شخصیتی در رشد کسب و کار آگاه باشند.

منبع :  وبلاگ امیر مهرانی

تدوین :   مجتبی یعقوبی  سایت www.tanourefekr.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: