چشم انداز یک روز خلاق

شما روشی هائی بهتری، برای آغاز کردن یک صبح به شکل خلاق، سراغ دارید؟

کارهایی وجود دارند که ما هر روز می توانیم برای تقویت خلاقیت خود و حفظ تراوش جریان ایده‌هایمان انجام دهیم، هرچقدر از ظرفیت خلاقیت خود در زندگی روزمره استفاده کنیم، عضله‌های خلاقیت در مغز ما قوی‌تر می‌شوند. انجام دادن یک کار خلاقانه در هر روز،  نقاشی، نواختن‌ گیتار، یا حتی پختن‌ شام، شادی زندگی شما را زیاد خواهد کرد. لازم نیست که شما حتی پول خرج کنید تا ظرف خلاقیت خود را لبریز کنید. یک عکس زیبا بگیرید و آن را به اشتراک بگذارید، یک دستور غذا پیدا کنید و خانواده‌ی خود را به ضیافتی لذیذ دعوت کنید. یک بالش را آن طور که می‌خواهید تزئین کنید، همراه با تلویزیون بخوانید، یا یک کار متفاوت با موهای خود انجام دهید. برای رفتن به منزل، محل کار یا هرجائی دیگری، مسیرهای جدید را امتحان کنید، بازی‌های فکری کنید، برای روزهای خود برنامه‌ریزی‌های جدیدتری داشته باشید، خود را انسان خلاق‌تری نشان دهید، هر وقت به مشکلی برمی‌خورید، روشی خلاقانه برای حل کردن آن بیابید.

اقتباس اولین و مهم‌ترین قدم در خلاقیت است. تنها کارهایی که دیگران کرده‌اند را یک ‌قدم به جلو ببرید. شما قرار نیست چرخ را دوباره کشف کنید. باید با ترکیب چرخ با یک وسیله دیگر، دست به یک ابتکار جدید بزنید. مثلاً بستنی را با اسمارتیز مخلوط‌کنید و آن را با نی نوش جان کنید! اسم آیس‌پک را هم روی آن بگذارید و اکنون شما صاحب یک کسب و کار خلاقانه و سود ده هستید!

هر ایده‌ی ناب و خوبی را اقتباس کنید، مال خود کنید و با اضافه کردن یک بخش جدید، به بازار برگردانید. این یک فرآیند خوب برای افزایش ظرفیت خلاقیت شماست و ممکن نیست جز با تقویت عضله‌های خلاقیت در امور زندگی روزمره و تبدیل شدن به یک عادت همیشگی. برای ایده پردازی و ایده‌یابی، هرچقدر به مغزمان خوراک فکری بیشتری بدهیم، مغز آماده‌تر و سریعتر عمل می کند. آستین کلئون می‌گوید برای هنرمند بودن باید کلکسیونر خوبی باشی نه یک انبار کننده‌ی خوب.

سحر خیزی:

همه آدم های موفق، صبح زود از خواب بیدار می‌شوند و کارشان را شروع می‌کنند. بن فرانکلین می‌گوید: زود خوابیدن و زود بیدار شدن، انسان را سالم، ثروتمند و خلاق می‌کند. صبح زود هیچ تلفنی به صدا در نمی‌آید و هیچ مسئله دیگری آرامش و خلوت شما را به هم نمی‌ریزد. هنوز روز کاریتان شروع نشده و شما می‌توانید به خوبی در مورد اولویت بندی فعالیت های آن روز، فکر و برنامه ریزی کنید.

تمرین صبحگاهی :

پیاده‌روی و سایر فعالیت‌های شدید، بهترین کاتالیزور برای تفکرات بسیار خلاقانه هستند. فقط ۳۵ دقیقه دویدن با شدت متوسط، یا ورزش‌هایی همچون ایروبیک، مغز شما را آماده اوج عملکرد فکری می‌کند ۱۰٫تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تند می‌تواند شما را بسیار خلاق کند. هر فعالیتی که ضربان قلب شما را بالا ببرد و سطح ویتامین D  شما را افزایش دهد، می‌تواند موجب افزایش عملکرد فکری مغز شما ‌شود. بالاترین سطح کورتیزول مغز، زمانی است که صبح از خواب بیدار می‌شوید، درست زمانی که اکثر ما عادت به خوردن یک لیوان چای یا قهوه داریم، اما این کار درست نیست. وقتی بدن ما دوز کافئین صبحگاهی  را دریافت

می‌کند، به آن تکیه و کمتر کورتیزول تولید می کند و افزایش طبیعی آنرا ، که معمولا صبح‌ها صورت می‌گیرد را ، کاهش می‌دهد. راهکار رفع این مشکل ساده است، چای یا قهوه خود را حداقل یک ساعت بعد از ‌بیدار شدن

 استفاده کنید. با این روش، هم کورتیزول به اندازه کافی در بدن شما تولید شده و هم از مزیت کافیئنی که همه ما به آن عادت کرده‌ایم، بهرمند می‌شویم. قلب انسان بالغ، سالانه حدوداً ۴۰ میلیون بار می‌تپد و در هر روز، ۱۵۰۰۰ لیتر خون به سراسر بدن می‌فرستد. قلب یک ماهیچه است و برای تقویت آن باید ورزش‌اش دهید، مثل ماهیچه‌های دیگر بدن.

برنامه ریزی :

ما باید یاد بگیریم که خلاقانه برای امروز و فردایمان تصمیم‌سازی کنیم. اسپنسرجانسون می‌گوید: « برنامه‌ریزی برای آینده، نگرانی و عدم اعتماد را کاهش می‌دهد. » انسان موجودی است که می‌تواند بهترین نوع زندگی را برای خود رقم بزند، به شرط آن که در این راه قدم بردارد.

وقتی افکار در هم و برهم خود را روی کاغذ می‌آورید، می‌توانید روز خود را با چشمانی بازتر آغاز کنید. نوشتن، یک محرک فوق‌العاده است که شما را برای داشتن یک روز خلاق و موفقیت‌آمیز آماده می‌کند. شب قبل فهرستی از کارهای روزانه فردا آماده کنید. صبح تصمیم بگیرید که چه کارهایی را امروز انجام دهید و کدام کارها را به بعد موکول کنید. در طول یک روز، بیشتر از ۱۵ تا ۲۰ کار نمی توانید انجام دهید. کارهای ضروری را اول انجام دهید. سپس ۵ مورد کارهای مهم، اما غیر ضروری را علامت بزنید. کارهای مهم اما غیر ضروری، کارهایی هستند که برای رسیدن به هدف‌های بلند مدت خود باید آن‌ها را انجام دهید. کارهایتان را طوری برنامه‌ریزی کنید که انجام دادن هر کدام از آن‌ها بیشتر از ۱ ساعت طول نکشد. کارهایی که ظرف ۱۵ الی ۳۰ دقیقه انجام می‌شوند، بهترین کارها هستند. اگر کاری دارید که بیش‌تر از چند ساعت طول خواهد کشید، آن را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید و در طی چند روز آن را انجام دهید. وقتتان را صرف کارهایی کنید که بهتر از همه انجام می‌دهید و کارهای دیگر را به دیگران بسپارید.

ایجاد عادت های مثبت :

وزن و سلامتی شما، به عادت‌هایی که در غذا خوردن دارید بستگی دارد. روابط شما با مردم، به عادت‌های اجتماعی‌تان بستگی دارد. شما حتی در خرید کردن هم عادت‌هایی دارید. عادت‌های ما در شخصیت، سلامتی و تقریباً همه جنبه‌های زندگی‌مان تأثیر می‌گذارد.

ســـــؤال: آخرین دفعه‌ای که نشستید و با خودتان گفتید که « امروز می‌خواهم عادت جدیدی را به زندگی‌ام اضافه کنم. » چند وقت پیش بود؟ به ‌احتمال قوی هرگز چنین حرفی را به خودتان نزده‌اید.

فقط کافیست به مدت ۲۱ روز یک عمل، یک باور یا فکر را هر روز تکرار کنید. تحقیقات نشان داده است که اگر عملی حداقل ۲۱ روز تکرار شود، احتمالاً عادت دائمی خواهد شد. به خاطر داشته باشید که عادت‌های مثبت نتیجه‌های مثبتی دارند و تا زمانی که این عادت‌ها را حفظ کنید، از منافع آن‌ها بهره‌مند می‌شوید.

عادت جدید ۱ ـ روز خود را با ۵ الی۱۰ دقیقه مراقبه ذهنی آغاز کنید. زمانی یک فرد می‌تواند خلاق باشد که کنترل ذهن و احساس خود را در دست بگیرد. یعنی جلوگیری از اغتشاشاتی که از محیط بیرونی به ما وارد می‌شود. مدیریت بر ذهن و احساس یعنی توانایی فکر کردن، راه رفتن و خندیدن در شرایطی که چنین امکانی برای ما وجود ندارد یا انجامش سخت است.

عادت جدید ۲ ـ یک دفترچه یادداشت برای خودتان تهیه کنید. همراه داشتن دفترچه یادداشت، عادتی بی‌نهایت مؤثر و مثبت است که به ‌وسیله آن می‌توانید ایده پردازی و پیشرفت خود را در راه تحقق اهداف زندگی تان ارزیابی کنید.

عادت جدید ۳ ـ تمرکز حواس یک تکنیک عالی است تا به راهکارهای خلاقانه دست پیدا کنید. روزی ۲۰  دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. فکر نکردن، نوعی اندیشیدن خلاق محسوب می‌شود و البته کاری بسیار دشوار است. تکنیکی دیگر این است که روی یک صندلی بنشینید، یک دیوار را تصور کنید. حال روی دیوار نقاشی کنید. تخیل‌کردن و با رویاها همراه شدن بهترین شیوه‌ خلاقیت ذهن است.

تــدویــن : مجتبی یعقوبی                    سایت تنور فکر  www.tanourefekr.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: