چگونه کسب و کار خود را راه بیندازید؟

آغاز يك كسب و كار جديد، چالشى سخت، نوميدكننده و سرشار از نگرانى است. اين كار به عشق، شجاعت و پايدارى لجوجانه نياز دارد. هركسب وكار تازه‌اى را كه شروع مى‌كنيد، علاوه بر مشكلات معمول‏، مشكلات خاص خود را نیز دارد. هر« كارآفرين » در شروع كار مجبور است راه خود را از ميان طيف بى پايان مشكلات باز كند.

نكته مهمى كه يك كارآفرين در آغاز كار بايد آن را در نظر داشته باشد اين است كه گاه، پول پاداشى نيست كه فوراً بدست می‌آورد بلکه تجربه مى تواند از مثقال‌ها طلا ارزشمندتر باشد. تجربه نرخ بهره بسيار بالايى دارد كه قطعاَ  در ادامه راه به كار شما خواهد آمد.

ديويد مك كللند استاد روانشناسي دانشگاه هاروارد آمريكا، كه اولين بار ” نظريه روانشناسي توسعه اقتصادي” را مطرح نمود، معتقد است كه عامل عقب ماندگي اقتصادي در كشورهاي در حال توسعه، مربوط به عدم توجه به «« خلاقيت فردي »» است.

چگونه يك زمينه كارى مناسب بيابيم؟

مردم خيلى بيش از آنچه متفاوت به نظر مى رسند به هم شبيه‌اند. يأس‌ها و اميدهاى شما همان يأس‌ها و اميدهايى است كه همسايه شما دارد. موفقيت شما در انتخاب یک کسب و کار، به تجزيه و تحليلى كه از خود داريد يا شناخت شما از ديگران، بستگى دارد. اگر احتياجات، خواسته ها و نااميدى‌هاى كوچك خود را دقيق بررسى كنيد، فرصت‌‌هایی را كشف خواهيد كرد. احتياجات شما نيازهاى همگانى است، درخانه، در محل كار، حتى در زمان تفريح. بايد هر روز به واكنش هاى خود توجه كنيد، چرا ناراضى هستيد، چه چيز شما را عصبى مى‌كند، چه آرزويى داريد، دلتان چه مى‌خواهد؟ اطرافيان در محل كار يا خانه چه مشكلاتى دارند؟ شما چگونه مى توانيد حلال مشكلات آنها باشيد؟ چگونه مى توانيد نيازهاى و خواسته هاى آنان را برآوريد؟ بیشتر راه حل‌ها درجای دیگر کشف شده و فقط باید آن را شناسایی و از حوزه کشف شده، به حوزۀ خود انتقال بدهید. این کار از استعدادهای مهم «کارآفرینان» است، یعنی شناسایی راه حل ها، به دست آوردن آنها و تبدیل آنها  به فرآورده های موفق تجاری و بازرگانی. كسب و كارى كه شروع مى كنيد حتى الامكان بايد مبتنى بر يك فكر تازه باشد.

برای شروع، كارهاى خدماتى ساده تر از كارهاى توليدى هستند. يكى از اولين كارهايى كه در آغاز كسب و كار جديد خود بايد انجام دهيد، جمع آورى اطلاعات است. اگر حتى از ساده ترين اطلاعات هم آگاهى نداريد، سئوال كنيد. كسب اطلاعات تنها در صورت به كار بستن آنها ثمربخش خواهد بود. شما می توانید برای تبلیغات و گسترش بازاریابی کالاها پول بپردازید، اما  « ایجاد شبکه ارتباطی » خیلی موثرتر خواهد بود.

شعار موفقيت در كارآفرينى عبارت است از « ارائه خدمات، كمى بهتر و كمى بيشتر ». اگر از كارهاى كوچك شروع كنيد، هيچ راهى مگر ترقى نداريد. شروع از كار كوچك بسيار كمتر از آغاز كارهاى بزرگ نياز به پول دارد. چنين شروعى شما را قادر مى سازد بركل بنياد كسب و كارتان احاطه داشته باشيد. کارآفرین ها بیش از ۵۰% کار خود را در زمینه‌هایی آغاز می‌کنند که قبلاً در آنها تجربه داشته‌اند. هرگاه ايده‌اى براى ايجاد يك كسب و كار داريد، طرح آن را بنوسيد. کارى كه شروع مى كنيد، احتمالاَ هدف ثابت شما نخواهد بود. پس از آغاز كار، ايده ها و فرصت هاى جديد به ذهن تان خطور خواهد كرد كه پاداش‌هاى بزرگ ترى خواهند داشت. برای سال اول شروع عمليات خود، بودجه اى تنظيم كنيد. اين كار ميزان پول و منابع مورد نياز شما را تعيين خواهد كرد.

ژوزف شومپــيتر مي گويد: نقش « كارآفرين » ، «« نوآوري »» است. از ديدگاه وي ارائه كالايي جديد، ارائه روشي جديد در فرآيند توليد، گشايش بازاري تازه، يافتن منابع جديد و ايجاد هرگونه تشكيلات جديد در صنعت و… از فعاليت هاي كارآفرينان است. کارآفرین طرحهای تجاری را خلق ، اهداف را معین و تمام کارهای اولیه لازم را، قبل از اینکه کار را شروع کنند، انجام می دهند.

خوش‌بيني يك اصل معنوي و علمي است كه وقتي انسان قواي خود را بر نقاط سازنده و مثبت متمركز كند و با شور و بصيرت از آنها براي رسيدن به هدفش استفاده نمايد، خلاق‌تر و با درايت‌تر مي‌شود. اساس کار در این است که همیشه بذر بپاشید. شما هرگز نمی دانید چه چیزی رشد خواهد کرد. اما هرچه بیشتر بذر بپاشید، شانس اینکه خرمن بهتری درو کنید هست. همیشه آماده باشید که هر زمان و هر جا در باره کسب و کار خود صحبت کنید. خودتان را برای فرصت‌های پنهان آماده کنید، و وقتی این فرصت‌ها پیش می آید، نترسید و خودتان را نبازید. در پایان تأکید می‌شود. عشق به کاری که می‌کنید، در موفقیت شما نقش حیاتی دارد.

تدوین :   مجتبی یعقوبی        www.tanourefekr.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: