کسب آمادگی برای رقابت

ارزش زمان :

از دهه ۹۰ به بعد ، زمان در حكم پول است. وقت خود را به عنوان منبع وگنجينه اي كمياب در نظر بگيريد و در مصرف كردن آن نهايت دقت را داشته باشيد. همواره در پي يافتن راه هايي باشيد كه زمان انجام كارها را كاهش دهد. هر دقيقه را هم به حساب بياوريد. به هنگام مسافرت و يا زمان اضافي بين جلسات، از موهبت زمان براي مطالعه، يادگيري و رشد فكري استفاده كنيد. درحالي كه رانندگي مي كنيد، با گوش دادن به نوارهاي آموزشي، اتومبيل خود را به يك ماشين يادگيري تبديل كنيد. انسان هاي برتر از وقت خود به گونه اي استفاده مي كنند كه گويي ديگران نظاره گر اعمال آنها هستند، حتي وقتي كه تنها هستند و كسي آنها را نمي بيند.

هدف گذاری:

فكر كردن از آينده به گذشته را تمرين كنيد. موقعيت خود را در ۵ سال بعد درذهن مجسم كرده و از آن جایگاه به مسير پشت سرخود نگاه كنيد. مدام در جستجوي راه هاي بهتر، سريعتر و موثرتر براي رسيدن به نتايج مورد نظر خود باشيد. قبل از شروع يك كار پيچيده، همه كارها، وظايف و فعاليت هايي را كه بايد انجام شوند ليست كنيد. كارهاي خود را مثل كالباس برش دهيد و به كارهاي كوچك تقسيم كنيد. يك تكه از كار را انتخاب كنيد و بي درنگ انجام آن را آغاز كنيد. كارهايتان را يكي يكي انجام دهيد و وقتي كاري را به اتمام رسانديد، آن را كنار بگذاريد. به جاي اينكه چند كار را همزمان با هم انجام دهيد، برروي انجام يك كار تمركز كنيد و آن را درست انجام دهيد. تمرين كنيد كارهايتان را يك تنه انجام دهيد. وقتي كاري را شروع كرديد تا آن را تكميل نكرده ايد، دست از كار نكشيد. در حال حاضر سه هدفي كه بيش از هر چيز در زندگي براي شما مهم است چيست؟ آيا وقتتان را نيز به همين نسبت صرف آنها مي كنيد؟

تعیین اولویت :

شما هميشه آزاديد كه انتخاب كنيد چه كاري را اول انجام دهيد، چه كاري را پس از آن انجام دهيد و چه كاري را اصلا انجام ندهيد. براي فعاليت هاي خود اولويت و ممنوعيت تعيين كنيد. چه فعاليت هايي را بايد رها كنيد تا بتوانيد براي كارهايي كه حقيقتا مهم هستند ، جاي بيشتري باز كنيد؟ براي اولويت بندي كارها بايد نتايج هركدام از آنها را در درازمدت در نظر گرفت. اکنون مهم ترين فعاليت هايي كه انجام مي دهيد ، براساس نتايج درازمدت آنها كدامند؟

اصل پارتو مي گويد كه شما مي توانيد كارها را به دو دسته تقسيم كنيد: تعداد كمي كارهاي مهم و تعداد زيادي كارهاي بي اهميت. شما مشغول انجام كداميك هستيد؟

هميشه قبل از شروع كارها در مورد كارهايي كه لازم نيست انجام دهيد، تصميم گيري كنيد. بدترين نوع هدر دادن وقت اين است كه كارهايي را كه اصلا نيازي به انجام دادنشان نيست ، به بهترين نحو ممكن انجام دهيم. در تمام فعاليت هاي خود، كار نكردن خلاق را تمرين كنيد، بدين صورت كه آگاهانه تصميم بگيريد كه انجام چه كارهايي ضرورت ندارد تا بدين ترتيب وقت بيشتري براي انجام كارهاي كليدي و مهم داشته باشيد. هرگز وسوسه نشويد كه ابتدا كارهاي جزئي را انجام دهيد. اين كار ممكن است همه زحمات شما را به باد دهد. هر روز وقتي را به فكر كردن در مورد برنامه هايتان و مرور اولويت بندي خود اختصاص دهيد تا مطمئن شويد كه آيا از هر دقيقه از وقتتان به بهترين نحو استفاده مي كنيد يا نه؟

برنامه ریزی :

برنامه ريزي و سازماندهي كارها از قبل، باعث پيشرفت ناگهاني عملكرد شما در زندگي مي شود. از يك دفترچه برنامه ريزي به عنوان وسيله اصلي تنظيم وقت خود استفاده كنيد، روي كاغذ فكركنيد. هر دقيقه اي كه صرف برنامه ريزي مي كنيد، در انجام كار ده دقيقه صرفه جويي مي كنيد. بدين ترتيب بازده انرژي شما ۱۰۰۰ % افزايش پيدا مي كند.

براي برنامه ريزي انجام كارهايتان ، ليستي از فعاليت هايي كه بايد انجام دهيد، تهيه كنيد. هر كاري را قبل از اينكه انجام دهيد بنويسيد. براي هرهفته از هفته قبل و براي هر روز از روز قبل برنامه ريزي كنيد.

براي انجام تمام كارهاي مهم خود مهلت تعيين كنيد. اين كار به عنوان يك نظام تسريع عمل ميكند و موجب عملكرد عالي مي شود. مرتب از خودتان بپرسيد: آيا كاري كه در حال حاضر انجام مي دهم ، نقشي در رسيدن به مهم ترين هدفم دارد؟ كليد موفقيت اين است، تمام ذهن و نيروي خود را روي كار اصلي تان متمركز كنيد و تا هنگامي كه اين كار۱۰۰ % به اتمام نرسيده است به سراغ كار ديگري نرويد. در حين كار مرتبا براي جلو گيري از خستگي جسمي و ذهنی، از جا برخيزيد، چند حركت كششي انجام دهيد و كمي راه برويد. هر روز ۳۰ تا ۶۰ دقيقه از وقت خود را به ورزش اختصاص دهيد.

جایزه اثربخشی :

به ديگران قول ۱۰۰ % بدهيد كه كاري را تا تاريخ معيني به اتمام خواهيد رساند. قول دادن به ديگران در شما انگيزه ايجاد مي كند. در انجام كارها براي پاداش دادن به خودتان نيز برنامه ريزي داشته باشيد. هر قسمت كوچكي از كار كه تمام مي شود، پاداش كوچكي به خودتان بدهيد. خود را مجبور كنيد كه كارها را تمام كنيد. وقتي كاري را شروع مي كنيد، تا تمام نشده است، دست از كار نكشيد. انجام كارهايي را شروع كنيد كه بيش از همه موجب ترس، اضطراب و استرس در شما مي شود.

هر روز مقداري از وقتتان را به اين اختصاص دهيد كه در مورد هدف هاي اصلي و واقعي خود و راه هاي بهتري كه از طريق آنها مي توانيد روز به روز به هدف هاي خود نزديكتر شويد، فكر و تامل كنيد. زيادي سخت نگيريد، گاهي هم لازم است دست از كار بكشيد و از سكوت لذت ببريد.

منبع : کتاب مدیریت زمان  /  برايان تريسي   /   ترجمه : اشرف رحماني ، كوروش طارمي

تدوین : مجتبی یعقوبی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: