طوفان فکری

طوفان فکری

مـقد مـــه :

اصطلاح طوفان فکری، اولین بار در سال ۱۹۵۸ توسط الکس اسبورن Alex Osborn  آمریکایی در کتابی تحت عنوان ” تخیل عملی” Applied Imagination  منتشر شد. اسبورن ادعا کرد که برای حل یک مسئله، دریافت مجموع نظرات اشخاص مختلف موثرتر از یک نفر است. تکنیک بارش فکری (brainstorming) يك تكنيك ساده و موثر جمعی است كه براساس آن گروهي مي كوشند تا در یک بازه زمانی کوتاه و با ارائه فی البداهه و شفاهی انبوهی ايده در حداقل زمان، راه حل هاي بالقوه يك مسئله و فرصت هاي مناسب را شناسائي نمايند. (خلق حداکثر ایده‌ در حداقل زمان) اين روش با عناوین طوفان ذهني و بارش فكري نيز معرفی شده اند.

اصل هم افزایی موجب می شود خلاقیت گروهی موثرتر از خلاقیت فردی عمل کند. طوفان فکری یکی از شناخته شده ترین شیوه های برگزاری جلسات هم فکری و مشاوره بوده و کاربرد جهانی دارد. این روش ظاهراً ساده و آسان بنظر می رسد، اما برای اینکه به ابزاری ارزشمند در سازمان تبدیل گردد، نیاز به تمرین و کسب مهارت دارد. تکنیک طوفان فكري را مي توان برای حل مسائل گوناگون به كار برد، از جمله: مسائل مربوط به بازاريابي، افزايش كيفيت محصول، تعيين خط مشي سازمان، تامين نيروي انساني، ايجاد انگيزه در كاركنان و … با این وجود در مورد مسائل گسترده و پیچیده و همچنین موقعیت هایی که نیاز به آزمایش و خطا دارند، چندان سودمند نیست.

قوانین حضور در جلسه :

در جلسه تولید ایده، قوانین ذیل باید توسط همه اعضاء گروه رعایت شود و مهمترین وظیفه سرپرست، مواظبت بر رعایت این قوانین از طرف اعضاء می باشد. این قواعد منجر به بروز خلاقیت در اعضا و رفع محدودیت برای طرح ایده های بکر می شود.

۸۰,۰۰۰ ریال – خرید
error: